Kis hazánkban rengeteg felhasználó az androidos tábort gazdagítja. És mint ahogy azt a közmondás is tartja: ahány ház, annyi szokás. Azonban nem biztos, hogy mindegyik szokás éppen a "hasznos" kategóriába tartozik, lehet hogy még öntudatlanul is valamelyik rossz szokás rabjai vagyunk, akár tetszik, akár nem. Cikkünkben összeszedtük azokat a leggyakoribb rossz felhasználói szokásokat, amelyek a leginkább jellemzőek általánosságban, ugyanakkor mégis összefüggnek egymással, hiszen nap, mint nap találkozunk és szembesülünk valamelyik problémával.
Egy igen érdekes téma. Sokan úgy vélik, hogy ez annyiból áll, hogy bejelentkezünk a Gmail szolgáltatásba és kész. Nos, ez nem egészen így van. Néhány fontos dolgot magunknak kell beállítanunk ahhoz, hogy minden kifogástalanul működjön. Ráadásul még hasznos is lehet egy komolyabb telefoncsere esetén, mivel hosszú perceket spórolhatunk meg magunknak is, meg a tárcánknak is. Ne féljünk használni a Google Fotók alkalmazást vagy ne féljünk beszinkronizálni a névjegyeinket a fiókunkba. Rengeteg kellemetlen pillanattól kíméljük meg magunkat és nem kell átélnünk azokat a kellemetlen másodperceket, mikor tudatosul bennünk, hogy adatainknak búcsút kell intenünk örökre. Például ha a kedvenc készülékünk kijelzője összetörik,ami egy régebbi készülék esetében, ami legalább 3-4 éves, annál az alkatrész ellátás már igencsak komplikált és bizonytalan. Ha nem tudjuk működésre bírni a kijelzőt semmilyen úton-módon, akkor nagy a valószínűsége, hogy a telefonon tárolt adatoknak annyi. Ilyen esetekben mindig jó, ha van egy felhőtárhelyünk, amit kihasználunk. Sokan ódzkodnak ettől a megoldástól, mert biztosan túl drága, pedig ez nem igaz. Hogy ez mennyibe kerül? Nem nagy titok: minden Google-fiók alap tárhelye 15GB és ingyenes. Ha további tárhelyet szeretnénk, fillérekért tudjuk havonta kibővíteni. Akkor pedig miért is ne használnánk ki? Ráadásul a már feltöltött tartalmakat bármilyen eszközről elérjük, még a telefonon sem kell tárolnunk.
Nos, igen, ezt egy korábbi cikkünkben is érintettük és valóban egy általános hibajelenség márkatípustól függetlenül. Sokan teljesen "fellázadnak" a kedvenc márkájuk ellen, hogy ugyan már, mit képzelnek magukról, hogy csak egy vagy két téma elérhető a készüléken. Nos, itt kezdődik a bibi. Ugyanis teljesen mindegy, hogy a Play Áruházból vagy a kedvenc márkánk saját áruházából való a téma, két dolgot rögvest figyelmen kívül hagy az ember. Az egyik ilyen tényező, hogy KÜLSŐ forrásból származik a téma és nem a kedvenc gyártónk laborjából. A másik dolog, hogy a gyártó nem fog felelősséget vállalni azért, mert letöltöttél valahonnan egy olyan témát, amit nem kellett volna. A legtöbb téma ugyanis nem kompatibilis az eszközünkkel, ami persze nincs feltüntetve az áruházban vagy weboldalon és ennek az lesz az eredménye, hogy a kedvenc okostelefonunk be fog lassulni, de iszonyatosan. Nos, fel is kaptad a fejed rögvest ugye? Nos, ebben az esetben két dolgot tehetsz. Letörlöd a készülékedről a témát, csinálsz magadnak egy adatmentést és visszaállítod a telefonodat vagy rábízod szakemberekre. Utóbbi esetben készülj fel lélekben a súlyos összegek kifizetésére, mivel ez üzletenként és adatmennyiségtől függően változik az ára. Biztos, hogy megérte neked az a csilivili téma?
Szintén zenész, mint a témák. Ebben az esetben a legtöbbször az emberi jóhiszeműség a ludas, ugyanakkor itt is vannak olyan felhasználók akik "lázadoznak" bizonyos gyári alkalmazásokkal szemben. Mert minek nekünk a gyári tisztító vagy kamera alkalmazás, mikor vannak "jobb" ingyenes alkalmazások a Play Áruházban. Nos, eláruljuk,mi is itt a hiba forrása. Az egyik, hogy ugyan lehet, hogy "jobb" az a bizonyos tisztító alkalmazás és magas a letöltésének a száma, ugyanakkor lehetséges több problémaforrás is egyben. Az egyik ilyen "jobb" lehetőség, hogy nem csak a szemetet takarítja ki a telefonunkról, hanem bizony könnyen lehet, hogy számunkra fontos tartalmakat is töröl. CleanMaster és társai, ugye ismerős? A rosszabbik eset, hogy még támadási pont is lehet egy ilyen app, hiszen rengeteg olyan engedélyt adunk meg neki első indításkor, amit nem kéne.
A különböző kamera appok még rosszabbak, hiszen ott már a mikrofonhoz is engedélyt kell adnunk. A Google rengeteg káros alkalmazást szűr ki az áruházából hétről hétre, viszont még így is vannak olyan appok, amik átsiklanak a rostán és csak jóval később derül ki a turpisságuk. Addigra azonban késő lesz már, hiszen több tízezres letöltéssel fognak törlődni és minden egyes letöltés egy potenciális szenvedő alanyt jelöl majd, akit valamilyen úton módon megkárosítottak. A csalók előszeretettel használnak rendszeralkalmazások helyére készült appokat, vagy olyan alkalmazásokat, melyek teljesen ártalmatlannak tűnnek és amik akár a reklámok tömkelegétől kezdve a mailware-eken át bármit rejthetnek magukban és könnyűszerrel hozzáférhetnek a telepítés után bármilyen érzékeny személyes adathoz, hiszen a kedves felhasználó engedélyt adott az alkalmazásnak, méghozzá teljesen gyanútlanul. Ne telepíts olyan alkalmazást a telefonodra, ami nagyon alacsony letöltés számmal rendelkezik vagy nem vagy benne biztos, hogy megbízható az alkalmazás, mert könnyen lehet, hogy nem az a "jobb" megoldás, mint azt te gondolod.
Egy másik olyan pont, amivel sokan hadilábon állnak, nem is kicsit. Nem is sejtve, hogy mennyire lényeges funkció és inkább csak felesleges nyűgnek tartják a jelszavakat. Pedig pontosan azért találták ki, hogy védhessük a személyes dolgainkat. Legyünk mindig naprakészen a jelszavainkkal, használjunk ha kell, authenticator alkalmazásokat is akár! Megkönnyítjük vele a saját hétköznapi dolgainkat a telefonunkon. Azonban, ha nem vagyunk tisztában a jelszavunkkal, az nagyon kellemetlen meglepetéseket tud okozni. Szerencsére már egyre ritkább eset, de azért még időnként előfordul, hogy valaki úgy csinál egy gyári visszaállítást a telefonján, hogy nem tudja a Gmail-fiók jelszavát.
Nos, ebben az esetben, ha nem tudjuk egy másik készülékről elérni a fiókunkat, sajnos minden adatunktól búcsút kell vennünk. Beleértve a telefonszámokat, képeket és videókat is, mivel nincs olyan eszköz a birtokunkban amivel helyre állíthatnánk a jelszavunkat. Ugye, hogy máris bosszantó tud lenni a hanyagság és nemtörődömség? Pláne, ha többezer családi fotótól kell végleg búcsút venni vagy éppen a felhőben tárolt orvosi leletek papírjaihoz nem férünk hozzá. Nos, ez elkerülhető, ne legyen rest senki tisztában lenni a saját jelszavaival ennyit megér a fáradtság. Ha kell, írd fel külön egy darab papírra az e-mail címed és jelszavadat és jól tedd el, nem szégyen. Sokszor életmentő is lehet egy-egy húzósabb szervizes problémánál is akár, arról nem is beszélve, hogy a pótolhatatlan emlékek megmaradnak.
Bizony, nem véletlenül került a lista élére. Mai napig az egyik leggyakoribb probléma. Nagyon sokan esnek bele abba a hibába, hogy nem figyelnek oda készülékük töltési igényeire. Itt ez alatt azt értjük, hogy sokan mai napig ugyanazt alkalmazzák az okostelefonjuknál, mint anno a nyomógombos készülékeknél: este felteszem töltőre reggel majd leveszem, ugyan mi baj lehet belőle? Nos, kíváncsi vagyok, hányan szisszentek fel eme sorokat olvasva.
Mert bizony-bizony ez az egyik legrosszabb szokásunk és a legnagyobb merénylet, amit elkövethetünk kedvenc készülékünkkel kapcsolatban. Nem véletlenül és nem viccből szoktuk elmondani minden egyes ügyfelünknek boltjainkban személyes vásárlás esetén, hogy ne hagyjuk fennt éjszakára a töltőn! Minden egyes telefonnak meg van szabva a maximális töltési ideje! Ez minden egyes modellnél más és más időtartam, viszont az átlag idő olyan 15 perc és maximálisan három óra között szokott lenni! A márkaszervízt úgy sem tudjuk átverni, hiszen látni fogják a töltési szokásainkat, hogy nem az ajánlott 2 órát töltöttük, hanem lazán 8 órát minden egyes nap. Ilyenkor szoktak jönni a szívhez kapós jelenetek a reklamációkkal együtt, mikor közlik mennyibe fáj egy akkumulátor csere garanciális idő alatt. Csak egyet felejtenek el a kedves vásárlók, hogy az sajnos nem a telefon hibája, ha minden éjjel 8 órát hagyjuk töltőn a vadonatúj készülékünket. Arról nem is beszélve, hogy némelyik üvegházas készüléknek meg abszolút nem tesz jót, ha folyamatosan melegszik, miközben már rég feltöltött állapotban van.
A másik jól bevált és régimódi hibajelenség a töltőkhöz vezethető vissza. Sokan nem is figyelnek oda arra, ami egy szakboltban elhangzik egy új készülék vásárlásakor. Aztán jön a jogosnak vélt panasz, hogy nem tölt a telefon, vagy túlságosan is lassan tölt fel. Ismerősen hangzik ugye? Nos, ilyenkor történik az, hogy nem a megfelelő töltővel használjuk a telefont, hanem bármi mással, ami a nappaliban van vagy épp a munkahelyen vagy a konyhában, ami éppen akkor és pont a kezünk ügyébe esik az adott pillanatban. Ez sem éppen a lehető legjobb megoldás és ne legyünk restek magunkkal hordani vagy esetleg tartalékot beszerezni mellé, telefonunk meg fogja hálálni, hosszúra nyúlt működési idővel.
Nem véletlenül mondjuk el üzleteinkben minden egyes személyes vásárlás esetén, hogy csak gyári töltőt használjunk a készülékhez! Egy klasszikus töltő, amit előző telefonunkhoz használtunk, nem biztos hogy rendelkezik akkora teljesítménnyel. Az elmúlt években hatalmasat fejlődött a mobiltelefonok piaca. Gondoljunk csak a Xiaomira példa gyanánt: van olyan készülékük, amelyik 60-100W töltést alkalmaz, míg egy klasszikus Samsung J3 (2016) mobil töltője meg nem is rendelkezett ekkora teljesítménnyel soha. Vagyis, ha egy gyengébb töltőt használunk, mint ami a dobozban volt, akkor könnyen töltési problémákkal szembesülhetünk új szerzeményünknél, méghozzá nagyon hamar.